Cum sa-ti mentii greutatea

tentatia

Acest articol se adreseaza, in special, celor care au slabit cat si-au propus, prin dieta Atkins, sau printr-o alta dieta ketogenica si care au probleme in a-si mentine greutatea la nivelul stabilit.

Un studiu american arata ca 95% din cei care au slabit, in urma unei diete de succes, vor ajunge la greutatea de dinainte de dieta, intr-un interval de 6-12 luni.  Acest procent imens arata cat de multi oameni au crezut ca daca au slabit, au castigat batalia. Ei au considerat, in mod gresit, ca slabind vor putea sa-si reia vechile obiceiuri alimentare. Atkins le spune in cartea sa, ca o data dereglat metabolismul, doar prin slabire, el nu se va mai regla niciodata. Schimbarile hormonale si metabolice care au produs ingrasarea sunt, in cele mai multe cazuri, ireversibile. In principal, organsimul a pierdut capacitatea de a „arde” glucoza aflata in exces. Adica cele mai multe celule nu mai sunt „dispuse” sa arda glucoza, indiferent cat de mult este crescut nivelul de insulina. Organismul nu mai are alta optiune, decat sa depuna, sub forme de rezerve adipoase, excesul de glucoza.

Enuntul, pe scurt, este urmatorul: daca ai fost supraponderal sau obez, vei tine dieta toata viata, daca vrei sa-ti pastrezi greutatea. Pare dur si aspru, dar este adevarat. Dieta Atkins ofera in etapa a 4-a o metoda eficienta de a-ti pastra greutatea. Este o metoda personalizata, in sensul ca, in functie de metabolismul fiecaruia si de activitatea fizica zilnica, poti consuma mai multi sau mai putini carbohidrati. Dieta Atkins in etapa a 4-a este ca un stil de viata si ofera o baza solida, dar nu lipsita de probleme. Sa examinam problemele care pot aparea.

Problema tintei. Cei mai multi care tin dieta Atkins isi propun sa ajunga la o anumita greutate si chiar reusesc sa atinga aceasta tinta. Problema este ca nu-si propun, dupa aceea, ca tinta importanta pastrarea acelei greutati. Li se pare ca prima tinta era importanta si atingand aceasta tinta, se relaxeaza, se lauda in sinea lor pentru reusita si motivatia lor scade. Este esential sa-si vada de dieta, sa inteleaga ca batalia nu s-a terminat si ca doar au castigat o lupta importanta. Alimentele interzise, raman alimente interzise. Zaharul, painea, pastele fainoase, cerealele si cartofii sunt in continuare interzise.

Problema poftelor. Dupa cateva luni de dieta pot incepe sa apara pofte. Dupa 4-6 luni de dieta in etapa a doua, si dupa 6-7 luni de dieta in etapa a 4-a, nu este de mirare ca apar pofte. De exemplu, dupa un an de cand iesisem din etapa a doua, m-a apucat o pofta incontrolabila de a manca inghetata. Nu mai mancasem inghetata de mai bine de un si jumatate. Pur si simplu nu mai rezistat si intr-o singura zi am devorat 4 inghetate de ciocolata cu cacao. Bineinteles ca doar din atat nu m-am ingrasat. Nu voi fi lupul moralist si voi recunoaste ca din cand in cand imi mai satisfac din pofte. Doar oameni suntem! Nu am de gand sa ma calugaresc, dar nu am de gand sa ma ingras la loc. Trebuie gasit un echilibru. Eu l-am gasit pe al meu. Imi permit ca o data pe saptamana sa-mi satisfac o pofta. Spre exemplu, o data pe saptamana mananc o pizza, sau o ciocolata mare, sau o prajitura, sau o portie mare de cartofi prajiti, sau o portie de orez chinezesc.

Au fost perioade scurte, cand nu am putut sa-mi tin dieta. In posturile mari, crestine, tin si eu o saptamana de post, sa pot sa ma spovedesc si sa ma impartasesc. In acea saptamana, bineinteles ca mananc alimente interzise de dieta Atkins. De obicei, iau 2-3 kilograme in greutate. Dupa terminarea postului, ma intorc cateva zile in etapa de inductie si revin la greutatea initiala.

Se mai intampla ca „sa sar calul” in anumite perioade ale anului. De exemplu, de Craciu sau de Pasti. Soacra mea face cel mai bun cozonac din lume si in acele zile mananc mult cozonac, tort, cartofi prajiti. Dupa ce trec sarbatorile tin 2-3 zile de post cu grasimi si imi revin rapid.

De cate ori pe saptamana puteti sa cedati ispitelor? Nu este o regula. De principiu, daca cedati prea des, va deveni un obicei si va veti intoarce la stilul de hranire din perioada in care v-ati ingrasat. Daca cedati prea rar veti acumula frustari care, pe termen lung, pot degenera in bulimie de stres. O data pe saptamana pare rezonabil. Dar cantarul trebuie sa fie sfatuitorul dv. cel mai bun! Cantariti-va zilnic, si astfel veti sti cand luati in greutate si cand trebuie sa va opriti din satisfacerea poftelor.

Chiar daca ati luat un pic in greutate nu este grav. Puteti sa va intoarceti o perioada la etapa I, inductia, sau sa apelati la postul de grasimi, pe care l-am descris aici, la sfarsitul articolului. Nu renuntati la greutatea pe care ati atins-o in etapa de slabire. Este un bun castigat si poate sa ramana asa.

S-ar putea sa va placa si...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*